fredag 10 augusti 2012

Kvällsmys!


I uterummet är det fortf. underbart behaglig temperatur. Små tjejerna sitter ute och knaprar på en knäckemacka.

Efter att vi kom hem från våran lektripp
så somnade jag som en fura på soffan.
Mina krafter var totalt tvärslut.
Det har varit intensiv semester och visst är det roligt när det händer men min kropp har tyvärr fått lida en hel del.
Men det sociala har klimatkompenserat det fysiska och det är lika viktigt det med.

I morgon ska maken iväg hela dagen och ev. får vi lekbesök. Vi tjejer kommer att vara utan bil hela dagen, hur ska vi överleva?


Tyvärr fick vi övertrassera våran matbudget idag då det var förbjudet att ha med egen mat till leklandet.
Det var det värt för att våran sista semesterdag denna sommaren skulle bli så lyckad som möjligt. Dock lyxade vi inte till det med stor baluns utan det var vatten till maten och ingen fika till kaffet. Jag stod och drömde mig bort i kyldisken till fikat, och jösses så gott det ser ut då man vet att man måste låta bli.

Annars så har vi ätit lax och potatis i två dagar, chicken tikka masala gryta i två dagar, pannkakor utan grädde och gröt till lunch, hamburgare en dag och idag salami och brie smörgås. Alltid äter vi någon typ av sallad till måltiderna och fruktsallad till mellanmål. Allt är nästan som vanligt utan den där extra lyxen av färdiga såser, grädde, dyra frukter och grönsaker. Allt väljs genom att välja typ av frukt till bästa pris men ändå från Europa. Vi äter givetvis mycket annat också utan att gå in närmare på det, just nu.

Vi handlar alltid kravmärkta ägg!
Och vi handlar till större delen Krav eller Eco märkt. Speciellt kött då vi vet att djuren mår bättre (hoppas att det är så). Men just nu med denna budget måste allt övervägas mot varandra.
På söndag ska vi fortsätta våran svampjakt och hoppas kunna bjuda svärföräldrarna på en saftig kantarellpaj. Och i morgon ska jag göra piroger.

Nu ska tösabitarna få hoppa ner i sina lopplådor.

Och jag och maken ska spela lite kort!

Vad gör ni denna fredag?

Kram Johanna




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar