måndag 16 juli 2012


Ren magi i luften!

Jag önskar att jag kunde med ord beskriva känslan som
infinner sig inne i själen här uppe i norraste Finland.
Vi är nu sju kilometer från polcirkeln, inne på en camping på
andra sidan ån från Rovaniemi city.
Campingen är blandad av gästande turister från hela Europa.
Trots en fullsatt camping så är det så lungt här. Alla är nog bländade och tagna
av den vackra naturen och den norrländska rena luften.

Jag älskar att vara här uppe!

Ikväll har vi duschat så att vi i morgon bitti kan bege oss tidigt hem
till tomten, vilket lyx mitt på sommaren.
Jag och Thea tog en liten promenad här på på campingen ikväll
och blickade ut mot vattnet och såg på när solen blänade över vågorna.
Det är 20 grader ännu i luften och svårt att föreställa sig de hårda vintrarna
då det kan gå ner till -30 och massor med snö.

Ännu är det myggfritt, och vi njuter!

För vi vet att när vi kommer till mammas stuga vid sjön i Utajärvi
så är det näthatt på huvudet och handskar som skyddar fingrarna som gäller.
Men helt ärligt så gör det mig inget för jag mår så otroligt bra
av att få vara där ute på min mammas barndoms hem.
Det är så otroligt vackert och gemytligt där bland vandrande renar
inpå husknuten och alla mammas bröder med familjer som
alla har sin egen stuga där ute på udden.

Klockan är nu snart midnatt finsk tid och det är ljust ännu.
Svårt att känna att det nu borde vara dags att sova.
Tyvärr lyckas jag inte ladda upp några bilder till er just nu,
men jag kommer att fortsätta försöka.

Idag mötte vi på en rejäl idiotisk fartdåre som tur nog inte lyckades
dra in oss i en olycka. Han gjorde en farlig omkörning om oss
och ville fortsätta sina livsfarliga omkörningar förbi framför varande lastbilar.
Det var på sekunden som han lyckades parera tillbaka sin bil  innan
en lastbil hade tagit honom, och förmodligen oss också som låg
strax bakom honom.
Det var en läskig upplevelse som satte hjärtat i halsgropen!



Nu är det dags för mig att släcka ner och önska er alla
en fortsatt härlig vecka och en god natt!

Kramar Johanna


1 kommentar:

  1. Låter som ni har det härligt och bra! Hälsa familjen och tomten.
    Sen ännu en gång Johanna,du är riktigt bra på att skriva! Känns verkligen som man är med på resan!

    Många kramar / Axenstedt

    And drive safe

    SvaraRadera